Σύγχρονες Θεωρίες και Εφαρμογές στον Σχεδιασμό ΙΙ: Οικολογία, Βιωσιμότητα, Συμμετοχή

γ. Η Παράσταση της Αρχιτεκτονικής Γνώσης
Κωδικός Μαθήματος: 
41297
Είδος: 
Κατ' Επιλογήν Υποχρεωτικό Μάθημα
Διδακτικές Ώρες: 
3
Περίοδος: 
Εαρινή
Περιοχή: 
Δ.Π.Μ.Σ. "Αρχιτεκτονική - Σχεδιασμός του Χώρου"
Τύπος Διδασκαλίας: 
Σύνθεσης και Θεωρίας

Η περίπτωση της Αθήνας

Το ζήτημα των πόλεων αποτελεί μία από τις  μεγαλύτερες προκλήσεις της ανθρωπότητας για τον 21ο αιώνα: βιωσιμότητα, διαχείριση, παραγωγή, οικονομία, δημοκρατία, δικαιοσύνη, σχεδιασμός, συμμετοχή. Ζητήματα που αφορούν την αστική συνθήκη, το περιβάλλον, τον τρόπο ζωής όσο και τις μεθόδους διακυβέρνησης και διαχείρισης των υποδομών τους, αποτελούν θέματα μείζονος σημασίας που συμμετέχουν στο διευρυμένο ορισμό που χρησιμοποιούμε για τον σχεδιασμό.

Ως συνέχεια της θεωρητικής ανάλυσης των εννοιών «Οικολογία, βιωσιμότητα, συμμετοχή» το μάθημα προχωρά σε επίπεδο σχεδιαστικό. Ο σχεδιασμός εδώ νοείται ως μια πολυσχιδής διαδικασία σε περιοχές έρευνας και πρακτικές που άπτονται της οικολογίας και της δημοκρατίας, όπως συμμετοχικός σχεδιασμός, πολιτική οικολογία, περμακουλτούρα, αποανάπτυξη, ολοκληρωμένος σχεδιασμός, θετική ανάπτυξη (positive development) και άλλες. Το μάθημά έχει ως ερευνητικό σχεδιαστικό στόχο τη διαμόρφωση μεθοδολογιών και στρατηγικών επανασχεδιασμού της πόλης, αλλά και των κοινωνικών της δομών.  Ενσωματώνει την εμπειρία, αλλά και την κριτική του New Urban Agenda (HABITAT III, Κίτο, Οκτώβριος 2016), λαμβάνει υπόψη πρακτικές συμμετοχικού σχεδιασμού (όπως P2P Urbanism, informal urbanism, auto-construccion asistida), εμπειρίες από  το εργαστήριο που διεξήχθη στο Κίτο,  συνεργασία ανάμεσα στο ΕΜΠ και το πανεπιστήμιο PUCE, καθώς και τη συγκυρία τη διεξαγωγής τής Documenta Learning from Athens.

Το μάθημα  χρησιμοποιεί την Αθήνα ως πεδίο έρευνας και σχεδιασμού. Έχει εντατικό ερευνητικό και εργαστηριακό χαρακτήρα. Η δομή του περιλαμβάνει εισαγωγή στις συγκεκριμένες θεωρίες, αναφορές σε παραδείγματα εφαρμογών και συζήτηση. Στη συνέχεια οι σπουδαστές επιλέγουν εργαλεία και αρχές που παρέχουν οι έννοιες και μια περιοχή της πόλης την οποία διερευνούν σχεδιαστικά μέσα και στρατηγικές και  μεθοδολογίες σχεδιασμού που θα ανακοινωθούν.

Ανάμεσα στους στόχους του μαθήματος είναι η εξερεύνηση του ρόλου του αρχιτέκτονα και της αρχιτεκτονικής στην συν-διαμόρφωση της πόλης και η διαμορφώση πολιτικών, ενεργών υποκειμένων, αρχιτεκτόνων και πολιτών σε σχέση με τα διακυβεύματα που θίγονται, σε επαφή τόσο με τη θεωρία όσο και με την πρακτική. Το μάθημα μπορεί να επιλεγεί αυτόνομα, ωστόσο αποτελεί φυσική συνέχεια του χειμερινού εξαμήνου.

 

Συμμετέχοντες/ Προσκεκλημένοι:

Rick Lowe, καλλιτέχνης. Εχει τιμηθεί με το MacArthur "genius" fellowship, 2014.

Santiago del Hierro. Αρχιτέκτων, Υπεύθυνος του μεταπτυχιακού προγράμματος MDUT, PUCE,

Steven Liaros+Nilmini de Silva, town planning consultancy PolisPlan (www.polisplan.com.au)

 

Ιστοσελίδα μαθήματος:

https://vspntuagrad.wordpress.com/

 

Διδάσκων