Σύγχρονες Θεωρίες και Εφαρμογές στον Σχεδιασμό ΙΙ: Οικολογία, Βιωσιμότητα, Συμμετοχή

γ. Η Παράσταση της Αρχιτεκτονικής Γνώσης
Κωδικός Μαθήματος: 
41297
Είδος: 
Κατ' Επιλογήν Υποχρεωτικό Μάθημα
Διδακτικές Ώρες: 
3
Περίοδος: 
Εαρινή
Περιοχή: 
Δ.Π.Μ.Σ. "Αρχιτεκτονική - Σχεδιασμός του Χώρου"
Τύπος Διδασκαλίας: 
Σύνθεσης και Θεωρίας

Το ζήτημα των πόλεων αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις της ανθρωπότητας για τον 21ο αιώνα: η βιωσιμότητα, το αστικό περιβάλλον, η παραγωγή, η οικονομία, η δημοκρατία, η δικαιοσύνη, ο σχεδιασμός, ζητήματα διακυβέρνησης και μέθοδοι διαχείρισης των υποδομών, η συμμετοχή αποτελούν θέματα μείζονος σημασίας που αφορούν την αστική συνθήκη. Ο σχεδιασμός εδώ νοείται ως μια πολυσχιδής διαδικασία σε περιοχές έρευνας και πρακτικές που άπτονται της οικολογίας και της δημοκρατίας, όπως συμμετοχικός σχεδιασμός, πολιτική οικολογία, περμακουλτούρα, αποανάπτυξη, ολοκληρωμένος σχεδιασμός, θετική ανάπτυξη (positive development) και άλλες.

Ως συνέχεια της θεωρητικής ανάλυσης των εννοιών «Οικολογία, βιωσιμότητα, συμμετοχή» το μάθημα στο εαρινό εξάμηνο αποκτά χαρακτήρα αστικού εργαστηρίου. Το μάθημά έχει ως ερευνητικό στόχο τη διαμόρφωση μεθοδολογιών και στρατηγικών επανασχεδιασμού περιοχών της πόλης ως συνόλου υποδομών και κοινωνικών δομών. Αντιμετωπίζει ερωτήματα βιωσιμότητας, οικολογίας και συμμετοχής στο πεδίο της πόλης, σε πραγματικές συνθήκες και μετά από τα στάδια ανάλυσης προχωρά σε συγκεκριμένες προτάσεις που ενδέχεται να υλοποιηθούν.
 

Η περίπτωση της Αθήνας

Το μάθημα χρησιμοποιεί την Αθήνα ως πεδίο έρευνας και σχεδιασμού, και έχει εντατικό ερευνητικό και εργαστηριακό χαρακτήρα. Η δομή του περιλαμβάνει εισαγωγή στις συγκεκριμένες θεωρίες, αναφορές σε παραδείγματα εφαρμογών και συζήτηση. Στη συνέχεια οι σπουδαστές επιλέγουν εργαλεία και αρχές που παρέχουν οι έννοιες και μια περιοχή της πόλης την οποία διερευνούν με σχεδιαστικά μέσα και στρατηγικές και εναλλακτικές μεθοδολογίες σχεδιασμού. Ανάμεσα στους στόχους του μαθήματος είναι η εξερεύνηση του ρόλου του αρχιτέκτονα και της αρχιτεκτονικής στην συν-διαμόρφωση της πόλης και η διαμόρφωση πολιτικών, ενεργών υποκειμένων, αρχιτεκτόνων και πολιτών σε σχέση με τα διακυβεύματα που θίγονται, σε επαφή τόσο με τη θεωρία όσο και με την πρακτική.

Το μάθημα μπορεί να επιλεγεί αυτόνομα, ωστόσο αποτελεί φυσική συνέχεια του χειμερινού εξαμήνου. Η περιοχή στην οποία θα επικεντρωθούμε και φέτος (όπως και πέρυσι), είναι η πλατεία Βικτωρίας, έχοντας το Victoria Square Project (VSP), ένα έργο που ξεκίνησε από τον καλλιτέχνη Rick Lowe με τον οποίο συνεργαζόμαστε στενά, ως σημείο αναφοράς και χώρο του εργαστηρίου.

Διδάσκων