Το μάθημα επιχειρεί τη συστηματική παρουσίαση μιας σειράς από βασικές έννοιες-κλειδιά που συνήθως αποτελούν τον πυρήνα της αρχιτεκτονικής συνθετικής διαδικασίας. Στόχος είναι η εις βάθος κατανόηση του θεωρητικού και φιλοσοφικού τους υπόβαθρου, όσο και η εξοικείωση με τρόπους που αυτές οι έννοιες ερμηνεύονται, κατά περίπτωση, από διαφορετικούς αρχιτέκτονες, σε διάφορες ιστορικές περιόδους. Μεθοδολογικά, το μάθημα συγκροτεί αυτές τις έννοιες σε ζευγάρια ή δίπολα, προτείνοντας, ότι καθώς ο αρχιτέκτονας σχεδιάζει, συνειδητά ή ασυνείδητα κάνει επιλογές, που τοποθετούν τις γραμμές του σε ένα πολωμένο εννοιολογικό πεδίο που συγκροτεί την ταυτότητα του έργου. Στα πλαίσια του μαθήματος οι φοιτητές καλούνται να εκπονήσουν εργασία ανάλυσης ενός κτιρίου, με βάση αυτά τα δίπολα των εννοιών, εξηγώντας τον τρόπο και την ένταση με την οποία το καθ’ ένα συμμετέχει στη συγκρότηση της συνθετικής του διαδικασίας.