Κατά τα έργα κατασκευής του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου, η αρχαιολογική σκαπάνη αποκάλυψε στην κορυφή του λόφου της Παπούρας, ένα σπάνιο κυκλικό οικοδόμημα της προϊστορικής Κρήτης, ένα μοναδικό εύρημα στον Αιγαιακό χώρο, όσον αφορά στην αρχιτεκτονική σύλληψη, τη δομή και την επιμελή κατασκευή του, καθώς και την περίοπτη θέση πάνω από την πεδιάδα του Καστελίου. Το μνημείο συνιστά από αρχιτεκτονική άποψη μια μοναδική τυπολογία επαναπροσδιορίζοντας τις βάσεις του Μινωικού πολιτισμού.
Η πρόθεση (επιλογή) τοποθέτησης ραντάρ αεροναυτιλίας σε απόσταση αναπνοής από το μνημειακό σύνολο, του οποίου οι ανασκαφικές έρευνες είναι ακόμα σε εξέλιξη, οδηγεί σε επικίνδυνες κατασκευαστικές εργασίες μεγάλης κλίμακας, οι οποίες περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων λατόμευση με χρήση εκρηκτικών. Οι επεμβάσεις θα προκαλέσουν τεράστιες μεταβολές και αλλοιώσεις στο ανθρωπογενές περιβάλλον και στο αρχαιολογικό τοπίο, διαταράσσοντας την άρρηκτη σχέση που τα συνδέει και στερώντας από τις επόμενες γενιές τη δυνατότητα να γνωρίσουν το μνημείο όπως του αξίζει.
Η Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών ΕΜΠ θεωρεί ότι η εμβληματική σημασία και η οντολογία του μνημειακού συνόλου στην κορυφή του λόφου της Παπούρας απειλείται άμεσα από την εγκατάσταση του ραντάρ αεροναυτιλίας. Η απευκταία επέμβαση υπονομεύει την ακεραιότητά του μνημείου σε συνάρτηση με το άμεσο περιβάλλον του, ανατρέπει την ιστορική χρήση γης και καθιστά απαγορευτική τη μελλοντική ανάδειξη του λόφου ως επισκέψιμου αρχαιολογικού χώρου. Στο πνεύμα των νόμων και των διεθνών συμβάσεων Προστασίας Μνημείων Πολιτιστικής Κληρονομιάς ζητούμε τη μετεγκατάσταση των συστημάτων αεροναυτιλίας και την πλήρη προστασία του μνημειακού συνόλου που ταυτίζεται με το φυσικό ιστορικό τοπίο της Παπούρας.